tisdag 8 september 2009

Höst

Hösten börjar dra in.
Det märks på kvällarna.
Det blir mörkt tidigt.
Men så härligt det är! Nu får man tända ljus och mysa till det med stickningen i soffan.
Det är alltså dags att börja boa in sig efter en sommar på altanen.

Har också börjat rensa lite. Lite. Börjat i bokhyllan bakom köksdörren.
Den är i dagsläget full med kokböcker och mattidningar. Rensa rensa!

I lördags var jag och svägerskan ute i svampskogen.
Jag har aldrig hittat så många gula kantareller någonsin!
Det var andra gången jag var ute i år och det blir fler.
Maken rensar i skogen. Jag rensar hemma.
Man får inte öda någon tid på letande. Och tack vare min taktik så har
jag just sett en halvfull korg med orensad svamp på altanen..................

Vet ni hur mycket gula kantareller det går i en kantarellpaj?
Rätt svar: Ca 3,5 liter med Västerbottenost.
Vet ni hur gott det är?
Rätt svar: Huuuuuuur gott som helst!
Och med lite gott vin till i trevligt sällskap är det perfekt!

Trevlig höst på er!

Inga kommentarer: