torsdag 24 september 2009

Gårdagens fynd!


Igår var det ännu en sådan där fin höstdag.
Hade ärende till stans bibliotek för att hämta beställda böcker.

Har nyupptäckt bibblan efter att ha varit lånekortslös i ca 18 år!
Men när jag förhandsröstade till EU-valet (på bibblan) i juni så tänkte jag att nu är det dags! Som egen företagare med liten plånbok kan man bara inte springa och köpa alla böcker man skulle vilja läsa.

Sagt och gjort, jag skaffade mig ett lånekort. Och upptäckte att biblioteket har tagit steget rätt in i 2000-talet!
Jag kan söka, reservera och låna om böcker på nätet! Och när mina reservationer är inne för hämtning så får jag ett SMS! Är det inte fantastiskt?!

Nåväl.
När jag hämtar böcker på bibblan i stan promenerar jag förbi Röda Korsets secondhand-butik. Och ibland tittar jag in. Oftast för att titta på nostalgiprylar från 60- och 70-talet men har även hittat deras handarbetshörna med gamla mönster, garner och andra tillbehör.

Förra gången för ca en månad sedan hade de två broderier från 60-talet. En julvepa från Klockargårdens Hemslöjd - man måste vara född på 50- eller 60-talet och haft handarbetande damer kring sig för att veta vad det är - vilken var helt underbar, och en kudde i ärtgrönt.
Köpte dock inget.
Och ångrade mig redan då jag kommit hem!

Igår gick jag förbi butiken men vände efter ca 10 meter och gled in.
Den ärtgröna kudden fanns kvar!
En materialsats med nål, garn och ritat mönster från 1960! Klara färger i broderigarnet.
Och bara 30 kronor! Det kallar jag fynd!
Ett grönt blad är påbörjat och jag fortsatte igår kväll med lite bruna stjälkar och gula blommor.

Det är vid sådana tillfällen man känner sig nöjd. Jag har hittat något och lämnar samtidigt ett bidrag.

Lovar bild på färdigt alster!

...........längtar till kvällens broderistund...................



Inga kommentarer: