måndag 10 augusti 2009

språkförbistring

Har för första gången använt "översätt den här sidan"-funktionen på google. Frust! Och det är riktigt roligt ska jag säga!
Jag letar stickbeskrivningar på nätet. Gärna mönsterstickade. Eller spets. Ger mig en kick och utmaning. Har hittat några sidor, både svenska och engelska, som är riktigt bra där man hittar en del godis.
En beskrivning jag hittat skall jag försöka sticka nu. Men eftersom det var ett tag sedan jag läste engelska beskrivningar så har jag skrivit ut ordlistan för förkortningarna i beskrivningen. Och det är ju klokt.
Men så just nu flög f-n i mig och jag har provat översättningen. Och fick ett skrattanfall så datorn nästan halkar ur knät. Det handlar om hur man lägger upp maskor för att börja ett arbete.

Hör bara:

"Directions for the Provisional Cast On used for this project may be found here."
Vilket översätts till svenska:
"Anvisningar för den provisoriska Rollista Den används för det här projektet kan hittas här."

och:
"Directions for the Knitted Cast On can be found here. Directions for the Russian Join can be found here ."
Översättningen lyder:
"Vägbeskrivning för Dukvaror Rollista Den kan hittas här. Vägbeskrivning för ryska Delta kan hittas här."

Vägbeskrivning och rollista! Jag tror jag måste översätta mer, detta är ju världens lyckofunktion!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmrf...ja, jag måste fnissa lite avmätt..Google's översättning är uppenbart lika urdålig som Yahoo's. Tragiskt, men....vad kan man räkna med när inte det är människor bakom arbetet. Man kan bara föreställa sig en lat skolelev som använder sig av detta system....
Vi har likadant väder som ni, varmt om dagen, men kallt och klart på kvällen och natten. Härligt!
Jag har en bröllopsfotografering imorgon, så jag hoppas att vädret blir ok. Min första "riktiga kund" faktiskt, och det blir bilder vid kyrkan, ute i en park tilsammans med parets son Viggo....sedan lite bilder på champagnen och bröllopstårtan. Såååå, jag är minst sagt spänd med är säker på att det blir bra! Vet du, det bästa med det hela är ju att jag har snott jobbet från min förra chef, han, fotografen...hehehehe..(med raspig röst)
Ja!! Grattis med en vuxna sonen, han är så fin! Har blivit en riktig lækkerbisken..
Ha en skön helg Lena och hälsa familjen, krams.