måndag 13 december 2010

Nästan mitt i december

I lördags var vi på Nobelmiddag. Ja jag vet, det var inte Nobeldagen i lördags utan i fredags. Men vi var på middag med Nobel-tema. I lång sidenkjol och tiara av Kalle Anka-typ som jag inköpt på stor leksaksaffär. Maken konstaterade att han blivit lite större sedan han köpt fracken för 30 år sedan (eller kan den ha krympt i garderoben?) då jackan var lite trång över bringan. Men stilig var han i alla fall med slips som matchade min kjol.
Vi är tre familjer som träffas varannan månad och äter middag. I början var vi jättemånga eftersom alla barn var med. Men efter hand som kidsen blir äldre och flyttar hemifrån är de inte med längre. Och vissa middagar har vi bara varit sex vuxna, då dock inte igår. Den familj vi träffas hos har hand om varmrätten, de vi var hos senast fixar efterrätten och de vi ska till nästa gång ordnar förrätten. Och vi får inte veta vad de andra gör vilket kan bli onödigt spännande. Men det har hittills blivit helt fantastiska middagar.
Menyn i lördags bestod av:
Hummersoppa med parmesangrissini
Halstad röding, pilgrimsmusslor, sockerärtor, bladspenat och morotsjulienne med en god sås på vin och grädde
Glassbomb i vanilj, blåbär och saffran. Dekorerad med "N" i choklad och tomtebloss.
SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gott! Och nu måste vi vänta i två månader innan det blir middag igen.
Undrar när jag får använda min långa kjol nästa gång?

Inga kommentarer: