torsdag 16 december 2010

kaffepods

Undrar varför vi svenskar, som skall sopsortera in absurdum och vara snälla mot naturen, behöver kaffemaskiner med pods? Är inte det lite ute? Det är ju ett slöseri av resurser och energi utan dess like! Visserligen smakar kaffet exakt lika varje gång man gör en kopp men priset är ganska dyrt. Både för naturen och plånboken. Det är ju både plast och metall i de små podsen som skall sorteras (!).
Har själv en kaffemaskin av det mer avancerade slaget sedan några år. Jag och maken har letat goda kaffebönor under lika lång tid. Och smaken varierar - liksom priset. Just nu har vi snöat in på bönor som vi köper på Willys.
Har också börjat fundera över de sista julklapparna. Surfar på nätet efter en del saker. Konstaterar surt att det är billigare att skicka efter en vara än att köpa den i butik. Men jag vill ju gå ut och handla mina julklappar och bära hem dom i kassar. Sedan sitta hemma med ett berg av bra och genomtänkta, och ofta önskade klappar, som jag slår in i fina papper och sätter rosetter på. Smyga lite. Ingen får komma in i sovrummet eller köket. Det är inte riktigt lika roligt att få hem julklapparna i bruna paket på posten ett efter ett. Kanske de är restnoterade hos företaget också? Vad gör jag då? Jagar rätt på något liknande i sista minuten. Jag har för övrigt som princip att aldrig handla något på julafton. Det som inte finns hemma då får vi klara oss utan.
Undrar om jag får något paket i år? Kanske ska skriva en önskelista............

1 kommentar:

fru julia sa...

JAG VET!!! jag satt imorse och såg en reklam för en sån där podmaskin och retade ihjäl mig på det! så himla dumt...dyrt, omiljövänligt och dumt. dumt.