torsdag 2 december 2010

Julkalender

Hur många ser julkalendern? I min bekantskapskrets är det inte så många, ungefår lika måga som sett TV-serien Vita Huset. Och dom är få. Gillade Julens Hjältar, Sunes Jul och några till men det är inte så många som satt spår. Däremot har jag en riktig favorit vad gäller radions kalender och den heter Hertig Hans Slott. Gick någon gång på 80-talet och har repriserats en sommar på 90-talet. Helt underbar! Har försökt hitta den för att lyssna igen men har tyvärr inte lyckats. Är det någon som varit nitisk och spelat in på kasett månne?

Idag har jag varit på stora mataffären och köpt lite julgrejs. Choklad till julgodis, saffran och lite annat. Varje år i december köper jag saffran nästan varje gång jag är på stora mataffären.
Och så lägger jag de små dyra paketen i kryddskåpet.
Och så glömmer jag bort dom för man gör ju inte så mycket med saffran under resten av året.
Och så blir det december igen och jag köper ny saffran.
Och så har jag en massa gamla paket i kryddskåpet.
Och så här håller det på år ut och år in.
Förra året var dock något av ett undantag eftersom saffran var så rackarns dyrt. Nu är det nere i normalpris (vad det kan vara) och jag är redan uppe i några paket.
Det går ju alltid att göra saffransrisotto som är jättegott.

Ska nog ut i köket och mala mandel till Macaroner.................tror jag.............

2 kommentarer:

julia sa...

åh! kan du inte skicka hit några makaroner?? man kan gör laxpasta medsaffran också, mums!

Tessan/Jejje sa...

Du kan göra saffranspannkaka oxå!! Jag brukar köpa på mig sirap... helt knäpp... :)